dinsdag 20 september 2011

Stage 8: Oust - Saillagousse

Col de latrape, col d'Agnes, port de lers, pas de soulombrie, port de pailheres, col des hares, col de quizane, col de la perche. Een stralende maar koude ochtend in Oust bij het vertrek, maar helblauwe lucht en een mooie dag lag in het verschiet.
De eerste klim was niets speciaals, maar de tweede (col d'Agnès) was getimed en Rob de herboren Schot wou er weer een koers van maken. Hij ging furieus van start, reed me los, maar na enkele kilometers kwam ik terug, maar op een tweede slepende versnelling van hem had ik geen antwoord meer. Hij kwam met lichte voorsprong als eerste boven. Mike smeerde Tim een minuut aan, en zal dus bijna zeker de winnaar worden van deze CCC. De voormiddagstop was aan een prachtig bergmeer tussen de col d'Agnès en de Port de Lers.
De weg naar de lunch liep eerst helemaal tot in het dal, om dan een plateau te beklimmen. Ook de locatie van het middageten was fantastisch!
Na het middageten volgde dan de oh zo gevreesde Port de Pailhères, van de andere kant als op dag 1. Ikzelf moest gaan liggen bij de eerste doortocht, Robert moest enkele kilometers voor de top gaan liggen met krampen, en zowat iedereen is het erover eens dat dit één van de zwaarste momenten van de reis was. Nu was het dus tijd om de andere kant te beklimmen. Zeer tegen mijn gewoonte in zette ik net voor de start van de klim mijn muziek op mijn gsm aan, omdat ik alle aanmoedigingen kon gebruiken om deze col te bedwingen. De laatste 6 kilometer zijn 9% gemiddeld, totale lengte = 18 kilometer. Rob reed opnieuw redelijk snel van me weg, en hoewel het gat nooit écht groot werd kwam hij toch duidelijk afgescheiden als eerste boven. Het was zwaar, maar ik viel nooit echt stil zoals op dag 1. Tim won de sprint van Mike.
Daarna was het beste er bij mij ruimschoots af, en aan de namiddagstop ben ik zelfs eerder vertrokken om wat marge te hebben op de snelle groep: Mike, TIm, Lennie, Johnny & Robert. Zo'n 10 kilometer na die stop raapten ze me op, en nadat ik me nog 1 col in hun wiel had vastgebeten was het full speed op de grote baan naar beneden naar Saillagousse. Nog 2 fietsdagen, morgen meer dan 230 kilometer op het programma, zonder getimede klimmen wel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten